zondag 12 mei 2013

In the picture

"In the picture" is een interview serie waar ik aandacht wil geven aan creatievelingen die ieder op hun eigen manier de weg in Powertex gevonden hebben. Als eerste het verhaal van Thea Smeding van "Powercreaties"
Thea (rechts) met haar zus
 

Thea is geboren op 26 december te Utrecht, de jongste uit een groot gezin. Vroeger was ze altijd aan het knutselen en ging als kind elke woensdagmiddag naar de knutselclub.
Thea naaide voor haar kinderen de mooiste kleertjes en borduurde voor iedereen (die er geen zin meer in had) hun borduurwerkjes af. Ook maakte ze prachtige patchwork kleden. Ze was dus al vroeg een creatieve bezig bij.

Toen de kinderen groter werden volgde ze verschillende workshops van mozaiëk tot speksteen, maar nergens vond ze de voldoening, of omdat ze het te lang vond duren of omdat het niet lukte.
 
Wat werk op de kraam

Thea kreeg december 2011 een burn out en haar schoonzus was degene die haar aanspoorde om eens iets te gaan doen waar ze haar gedachte mee op de loop kon laten gaan. Ze hadden een hobby boekje waar werkstukken van Powertex en Paverpol in stonden. Samen met haar schoonzus heeft ze toen een dikke verpleegster gemaakt, wat helemaal mislukte omdat ze beide niet wisten hoe het materiaal verwerkt moest worden. Toch was dit het begin van haar verslaving en is ze in het voorjaar bij Powertex Opleidingen terecht gekomen waar ze geïnspireerd werd door alle mogelijkheden van Powertex. Ze zag dat werkstukken eigenlijk nooit konden mislukken omdat je er altijd weer een andere draai aan kan geven, zodat het eindresultaat toch een mooi resultaat wordt. Ze is de Powertex opleiding als particulier begonnen maar sinds 6 januari 2013 is ze ingeschreven bij de KVK onder de naam "Powercreaties"
Doorkijkje met op de achtergrond de kunstmarkt

De bedoeling was workshops te geven maar dat kwam niet van de grond, Haar collectie werkstukken groeide en ze besloot haar werk op de markt te verkopen. Ze begon met een creatieve beurs maar kwam snel van een koude kermis thuis. Men vond haar werk veel te duur. Ze mocht bij de fysiotherapeut haar werk tentoonstellen, dat leverde af en toe een klant op en heel veel waardering.
De volgende stap was een ander soort beurs, een mix tussen kunst en creatief. Daar kreeg ze zoveel enthousiaste reacties wat moed gaf om door te gaan. Thea kreeg zoveel vertrouwen in haar werk dat ze zich heeft ingeschreven voor de kunstmarkt in Vianen. Hier kreeg ze geweldige reacties het was een ongelofelijk druk voor haar kraam. Ze verkocht het ene na het andere werkstuk, dit is wat ze nodig had en inmiddels staat de volgende kunst markt in haar agenda.
 
Prachtig werk op doek 

In het begin durfde ze uit onzekerheid nauwelijks iets te vragen voor haar werkstukken. Na het bezoek aan de crea en kunst beurs durfde ze al meer te vragen maar liet zich toch weer overhalen om wat van de prijs af te halen. De kunstmarkt moest het gaan bewijzen, toch was ze voorzichtig met haar prijzen. Maar hoorden op de kunstmarkt regelmatig dat ze te goedkoop was. Een schilderij van €85,00 en de bekende Masai boot voor €120,00 werden grif betaald.

Bij de volgende kunstmarkt gaan alle onzekerheden over boord en gaat ze de prijzen vragen die ze zelf vind wat haar werk waard is. Vreemd genoeg kan je soms beter iets meer vragen, omdat men er dan een hogere pet van op heeft. Misschien vreemd maar wel waar.

De reacties van de bezoekers zijn zo overweldigend soms stonden ze met 10 tot 15 man voor haar kraam te luisteren naar haar verhaal over hoe ze met Powertex werkt. Ze zegt zelf, ik voelde mij een echte kunstenaar en deelde vrolijk kaartjes uit om de workshops te promoten. Onzeker is ze niet meer, daar hebben de bezoekers van de kunstmarkt wel voor gezorgd. Buiten dat ze veel verkocht heeft heeft ze ook verschillende workshop kunnen boeken.



Daarom gaat haar voorkeur tegenwoordig uit naar kunstmarkten en kunstroutes in de zomer en in de winter de workshops.

Ze verteld, inmiddels heb ik alles geprobeerd, en merk dat ik een voorkeur heb gekregen voor het werken op doek en het samenstellen van gezinnen van de masai of de african serie. Je kan hier zo veel kleur in gebruiken en je fantasie de vrije loop laten. Ik ben nog steeds aan het ontdekken en gebruik alle technieken die ik geleerd heb. Ik werk het mist met styropor, daar heb ik het gevoel dat ik minder mijn fantasie in kan laten gaan.

Thea wil haar verhaal graag afsluiten met:
Powertex geeft mij zoveel positieve energie, dat heeft mij geholpen door de burn out heen te komen. Ook nu helpt het mij de tijd door te komen bij mijn borstkanker. Powertex is voor mij een wondermiddel.

Neem een kijkje op de website van Thea.



 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten